kompresor

Kompresor w samochodzie

Zwiększenie mocy wyjściowej silnika pojazdu można osiągnąć na wiele sposobów. Jednym z najlepszych rozwiązań jest zwiększenie sprawności układu napędowego poprzez zwiększenie objętości mieszanki benzynowo-powietrznej podawanej do cylindrów. W tym celu do konstrukcji silnika dodawane są kompresory – mechaniczne doładowania, które zapewniają wymuszony dopływ powietrza pod wysokim ciśnieniem do komór spalania.

Czym jest kompresor w samochodzie?

Sprężarka to każdy mechanizm, który wytwarza wysokie ciśnienie powietrza lub innego gazu na wylocie. Kompresor 50l (dostępny na tej stronie) stosowany w silnikach samochodowych jest napędzany przez wał korbowy, którego moment obrotowy jest przenoszony za pomocą przekładni pasowej lub łańcuchowej. Mechanizm krzywkowy lub wirnik sprężarki wytwarza strumień powietrza, który jest kierowany do silnika. Dzięki wymuszeniu powietrza do cylindrów można wtłoczyć więcej paliwa, zwiększając energię spalania, co z kolei zwiększa moc silnika.

Należy zauważyć, że nie jest możliwe użycie większej ilości benzyny w celu uzyskania większej mocy – do efektywnego spalania wymagana jest określona ilość tlenu. Kompresor samochodowy jest więc w zasadzie jedynym możliwym sposobem zwiększenia mocy silnika bez zmiany jego rozmiarów i wagi. Dzięki temu nawet w stosunkowo kompaktowych i lekkich pojazdach można zamontować mechaniczną sprężarkę doładowującą.

Jak działają sprężarki?

kompresor

W pojazdach z napędem spalinowym wlot powietrza przebiega według następującego schematu:

  • Opuszczając się w dół cylindra, tłok tworzy rozrzedzone środowisko.
  • Powstałe w ten sposób obniżenie ciśnienia powoduje wciągnięcie powietrza do komory spalania, gdzie jest ono następnie mieszane z paliwem, sprężane przez unoszący się tłok i zapalane.

W tym przypadku objętość napływającego powietrza jest ograniczona objętością skokową cylindra, więc w przypadku silników atmosferycznych jedynym sposobem na zwiększenie mocy jest zwiększenie objętości wewnętrznej.

Kompresor bezolejowy

Kompresor bezolejowy tłokowy to urządzenie do produkcji sprężonego powietrza o wysokiej czystości. Niezbędny, gdy strumień wyjściowy ma specjalne wymagania – w przemyśle spożywczym, medycznym, a także przy pracy z pistoletami natryskowymi. W takich przypadkach ważne jest, aby kondensacja i cząsteczki oleju nie dostały się do powietrza.

Kompresor olejowy różni się od kompresora bezolejowego tym, że powietrze i smar w niej nie mają kontaktu. Dodatkowy system czyszczenia pozwala na uzyskanie wysokiej jakości strumienia wyjściowego.